Att uppmuntra och underlätta hållbara transporter
KARIN RYBERG
Västtrafik
Västtrafik är ett av Västra Götalandsregionen helägt bolag, och bedriver regional kollektivtrafik i Västra Götalands 49 kommuner. Uppdrag och trafikutveckling styrs genom det regionala Trafikförsörjningsprogrammet, som revideras och beslutas politiskt en gång varje mandatperiod. Det övergripande målet i trafikförsörjningsprogrammet och för Västtrafik är att öka det hållbara resandet i hela regionen. Utifrån detta mål är även Västtrafiks vision framtagen – Att hållbart resande är norm. För att nå mål och vision behövs mer än bara traditionell kollektivtrafik. I det hållbara resandet räknas även gång, cykel, delade tjänster in, samt kombinationer av dessa. För Västtrafik, trots rollen som kollektivtrafikaktör, är det därmed naturligt att jobba även med gång- och cykellösningar, dels som ett komplement till kollektivtrafiken genom att vara en flexibel lösning för första och sista biten av en resa och öka kollektivtrafikens upptagningsområde, dels som avlastning i rusningstrafik och på vissa sträckor, vilket lämnar plats till nya resenärer och effektiviserar systemet. Arbetet med cykel drivs delvis genom utvecklingsprojekt där förståelse för mervärden och möjligheter utforskas för kombinationsresor mellan cykel och kollektivtrafik, delvis genom beteendepåverkan för att få fler att reflektera över sina resvanor, och i slutänden ställa bilen till förmån för hållbara och aktiva färdslag. Några av de projekt och initiativ som Västtrafik genomfört eller genomför just nu beskrivs nedan. Fokus för projekten är att öka det hållbara resandet, och utgår från kollektivtrafikens uppgift att möjliggöra studie- och arbetspendling i regionen. Även om fokus för flera av initiativen nedan handlar om just arbetspendling så har det bärighet även på andra resor, såsom fritidsresor till idrott eller natur. Att barn kan ta sig på egen hand till skolan, gör att föräldrar inte behöver skjutsa och öppnar upp för hållbart resande där. Att resa hållbart till och från arbete underlättar också för mer hållbara resval på fritiden, då kunskap och vana sitter.
För mer detaljerad information och/eller kontaktpersoner, besök www.vasttrafik.se
Cykel och gång i reseplaneraren
I reseplaneraren på Västtrafiks hemsida och i Västrafiks app To Go visas gång och cykel som alternativ när kortare resor söks. Syftet är att knuffa resenären att reflektera över sin resa, och ibland välja cykel eller gång istället för kollektivtrafik. I dagsläget syns bara cykel för hela resan, men det är fullt möjligt att i framtiden även visa kombinationsresor, samt att visualisera var det finns parkeringsgarage för cykel eller var det finns delade mobilitetslösningar att nyttja i kombination.
På Egna Ben
PåEgnaBen startade i Göteborg under 2010-talet, togs efter några år över av Västra Götalandsregionen och drivs nu i Västtrafiks regi. Projektet syftar till att få fler barn i mellanstadieålder att röra på sig, och på ett hållbart, aktivt och självständigt sätt ta sig till skolan, på egna ben. Under fem veckor varje höst (v.37-41) samlar deltagande elever klassvis poäng genom att gå, cykla eller åka kollektivt till skolan. Föräldrar och syskon som gör detsamma till skola eller arbete ger bonuspoäng. Poängen räknas sedan ihop och vinnare utses kommunvis. Samtidigt som tävlingen pågår samlar eleverna på sig värdefull kunskap om miljö, hälsa och trafiksäkerhet genom övningar som anpassats till läroplanen. www.paegnaben.se
En utveckling av initiativet skulle kunna vara att rikta sig till föreningar av olika slag, för att även uppmuntra till hållbara och självständiga resor till fritidsaktiviteter.
Barncyklist. Foto: Sannah Kvist
Elcyklist
Sedan flera år tillbaka driver Västtrafik projektet Elcyklist. Syftet med projektet är att fler ska upptäcka möjligheterna med elcykel, att få fler att reflektera över sina resvanor och ställa bilen till förmån för elcykeln. I varje projektomgång á 6 veckor får 50st testcyklister gratis låna en elcykel, vilka samtidigt åtar sig att cykla till arbete eller studier minst tre dagar per vecka. Före och efter testperioden svarar testcyklisterna på frågor, för uppföljningen av projektet. Resultaten talar för sig själv, och majoriteten är mycket nöjda. Flera köper också en egen elcykel efter testet, och svarar att testet gjort att de verkligen förstått mervärdena med att cykla, för hälsa, ekonomi och miljö.
Vintercyklist
Vintercyklist är ett initiativ som synts runt om i Sverige de senaste åren, så också i Västsverige genom Västtrafik. Syftet här är att få de som cyklar under sommarhalvåret att fortsätta cykla även under vintern, genom att erbjuda ett urval cyklister (300-600st) gratis dubbdäck. I utbyte åtar sig deltagarna, på samma sätt som i Elcyklist, att cykla till arbete och studier minst tre dagar i veckan, under en period om ca 3 månader, från början av december till början av mars. Deltagarna ger även återkoppling till hemkommunen om hur vinterväghållningen fungerar genom regelbundna enkäter om hur det fungerar att vara vintercyklist. En utveckling av detta initiativ skulle kunna vara att rikta sig mot unga, vilket bl.a. Sundsvalls kommun gjort, eller att lägga till fritidsresor på något sätt.
CykelKoll - Cykel ombord
En del i att få fler att resa hållbart, är att tillåta cykel ombord på färjor och tåg i Västtrafiks regi. Cykel tillåts i mån av plats, och cyklar ska ställas på avsedda platser. Det är ändå något otydligt hur man reser med cykel ombord, vilket har medfört visst skav ombord. Under hösten 2023 har därför en ny lösning för cykel ombord testats på fyra stycken pendeltåg. På varje ombyggt tåg har sittplatser tagits bort för att ge plats åt dedikerade cykel- och barnvagnsplatser, samtidigt som tågets utsida folierats med en tydlig cykelsymbol för att cyklister ska veta var de ska äntra tåget. Testet har tagit emot mycket väl, och utvärderas nu för att ge input till hur kommunikationen och lösningar ombord för cykel ska se ut framöver ombord på samtliga pendeltåg i Västtrafiks regi.
Cyklist i regn. Foto: Thomas Harrysson.
Hemester och hållbart resande
Att turista i närområdet blev naturligt under coronapandemin, samtidigt som det hållbara resandet fick sig en törn. Flera naturområden blev så hårt belastade av besökare att trafikkaos uppstod vid entréerna. För att på något sätt hantera detta startade Länsstyrelsen i Västra Götaland, Västkuststiftelsen och Västtrafik upp ett arbete för att se över möjligheten till ett ökat hållbart resande till naturområden i regionen. Ett flertal särskilt intressanta naturområden av olika art valdes ut för vidare kartläggning av möjligheter att nå området med hållbara färdsätt. Kartläggningen resulterade i en klassning i tre nivåer utifrån hur väl kollektivtrafikförsörjda områdena är; bra kollektivtrafik, kombinationsresa krävs, kan ej nås med kollektivtrafik.
Att så få områden är lätta att nå med kollektivtrafik har främst två anledningar, dels är kollektivtrafikens nuvarande uppdrag främst studie- och arbetspendling, inte fritidsresande, dels är skyddad natur så som naturreservat och nationalparker fredade av en anledning. Det finns dock fler kategorier än skyddade områden när det kommer till friluftsliv, och vissa plaster så som motionscentraler, eldplatser och skogsområden kan vara besöksvärda utan att vara skyddade.
Resultatet av studien och kategoriseringen visade att det finns en hel del att göra för att öka det hållbara resandet, utan att för den sakens skull behöva lägga till eller planera om rutter för kollektivtrafiken. Exempel på åtgärder som kan gynna det hållbara resandet här och nu, utan större insatser är:
- Gemensamt marknadsföra de områden som har goda möjligheter att nås med hållbara färdsätt. Detta kan göras genom riktade kampanjer, men också genom tydlig information på respektive organisations hemsidor. Det är också värt att tydliggöra för resenären/besökaren vilka områden som inte är nåbara med kollektivtrafik för att styra mot andra, mer lättillgängliga områden av liknande karaktär.
- Med skyltar och informationstavlor visa hur man kan binda ihop kollektivtrafik och naturområden genom att gå en anslutningssträcka eller nyttja en annan entré till området.
- Om naturområdet ligger i närheten av en tågstation kan cykel tas med ombord på tåget för att kunna cykla sista biten till målpunkten.
För att stimulera fler att resa i närområdet och upptäcka vad som finns på hemmaplan under sommarmånaderna lanserade Västtrafik 2021 sin sommarbiljett, som gjorde det möjligt att till starkt reducerat pris resa i Västtrafiks hela upptagningsområde. Sommarbiljetten lanserades tillsammans med tjänsten Tur och Retur med vädret, där väder och badplatser i regionen synkades och förslag gavs på till vilken badplats man skulle ta sig för bästa solchans. På liknande sätt skulle andra målpunkter kunna marknadsföras och synkas med kollektivtrafiken.
Lästips
Mer info om Västtrafiks uppdrag gällande trafikförsörjningsprogram m.m.
Cyklist med spårvagn. Foto: Eddie Löthman.