Göteborgsvarvet 2022: Deltagare önskar medalj och gratis kollektivtrafik
Under 2022 genomfördes en studie i samband med Göteborgsvarvet för att förstå vilka konsumtionsvanor deltagarna har. Studien fokuserar på tre olika områden och resultaten baseras på 1000 enkätsvar från Göteborgsvarvets deltagare.
Vad konsumerar löpare?
Jag studerade undersöktes vad deltagarna i Göteborgsvarvet hade konsumerat under det senaste året. Listan toppas av löparskor (67%), träningskläder (48%), kost- och energitillskott (29%) och elektroniska hjälpmedel (14%). Det mesta köps nytt, det är bara 1% av produkterna som köpts på andrahandsmarknaden.
Det finns i princip ingen andrahandsmarknad
JOHN ARMBRECHT
Forskaren John Armbrecht tillsammans med Erik Lundberg och Tommy Andersson
från Göteborgs Universitet har länge studerat evenemang.
Transporters miljöpåverkan vid evenemang
Resor till och från Göteborgsvarvet 2022 påverka miljön på olika sätt. John berättar att det finns en påtaglig skillnad mellan olika resesätt och dess miljöpåverkan. De 1% av deltagarna som flög till evenemanget står för hela 32% av de transportrelaterade utsläppen. De 37 % som reste med bil med förbränningsmotor står för 60% av utsläppen. De 22% som reste med tåg står däremot bara för 6% av utsläppen.
Medalj och gratis kollektivtrafik önskas av deltagarna
Deltagarna på Göteborgsvarvet 2022 tyckte inte att det var särskilt viktigt att få vattenflaska, buff eller en T-shirt i samband med evenemanget. Däremot uppgav mer än hälften (54,8%) av deltagarna att det var viktigt att få en medalj efter utfört lopp. Gratis kollektivtrafik stod också på 56,3% av deltagarnas önskelista.
Fortsatt forskning om konsumtionens orsakssamband
Varken miljöattityder, kön, ålder eller utbildningsnivå verkar påverka deltagarnas konsumtionsbeteende. Däremot kan individens löparintresse, träningsmängd och antal genomförda aktion påverka konsumtionen. Nu undersöker forskarna hur och om begreppet ”serious leisure” kan vara användbar för att förklara konsumtionssamband i kontexten av evenemang.
Lyssna på John Armbrecht när han berättar mer om deltagare och konsumtion
Inspelningen är från Mistra Sport & Outdoors-webbinariet "Hållbara evenemang"