Sportevenemang och hållbarhetskommunikation

Ons 04 maj 2022 15:26

Lärandegruppen i temat ”Hållbara evenemang” har under 2021 identifierat ett antal forskningsområden tillsammans och även påbörjat några delstudier. En av studierna, som nu är i analysfasen, handlar om hur sportevenemang kommunicerar hållbarhet på sina webbsidor. Erik Lundberg, doktor i företagsekonomi vid Göteborgs universitet, ger oss en inblick i arbetet.

Erik Lundberg, forskare i Mistra Sport & Outdoors
Erik Lundberg, dr i företagsekonomi vid Göteborgs universitet och forskarna i Mistra Sport & Outdoors-temat "Hållbara evenemang"

Erik, berätta - vad är det ni har gjort?

Vi har gjort en systematisk kartläggning av hur sportevenemang kommunicerar hållbarhet på sina webbsidor. Vi vill ge en bild av vilken typ av hållbarhet de kommunicerar i dag. Vilka aspekter av hållbarhet lyfter evenemangen? Hur kommuniceras miljömässig hållbarhet i relation till andra hållbarhetsaspekter? Saknas något eller finns det något som kan utvecklas? Resultaten av kartläggningen kan sedan ligga till grund för andra eller mer fördjupade studier, men även feedback till evenemangsarrangörerna.

Vilken typ av evenemang har ni undersökt?

Vi fokuserar på sportevenemang, för vuxna och barn, där vem som helst kan delta. Av de 30 utvalda evenemangen finns bland annat de som ingår i En svensk klassiker (Vätternrundan, Lindingöloppet, Vansbrosimmet och Vasaloppet), Göteborgsvarvet, Storsjöcupen och O-ringen. Evenemangens webbsidor är en viktig kommunikationskanal för de som deltar och besöker evenemangen. De vill kanske framförallt hitta praktisk information, men de möter också kommunikation kring hållbarhet. Hur ser den ut?

Ni har använt den spännande metoden ”web scraping”, vad innebär det?

Det är en metod där man skapar en kod (algoritm) som automatiskt går in på alla de utvalda evenemangens webbsidor, tar hem all text som finns på dessa sidor och sedan analyserar innehållet. En analys är att använda listor med hållbarhetsord som vi tagit fram utifrån exempelvis de Globala Målen, Riksidrottsförbundet och Naturskyddsföreningen. Det kan vara allt ifrån ”hälsa” och ansvar” till ”energi” och ”återvinning”.

Resultaten av datan kan t.ex. visa hur många gånger ett ord nämns, på vilka webbsidor ordet återfinns och var i strukturen ordet ligger (om det lyfts på förstasidan eller långt ned i webbstrukturen som kräver många klick).

                                                 

                                                             Illustration över metoden

Vad visar resultaten, hittills, och hur går ni vidare?

Av det vi sett hittills så är det väldigt stor skillnad på vilken nivå i webbstrukturen man kommunicerar hållbarhet, om man lyfter fram det eller om det finns långt ned nästan lite pliktskyldigt. För vissa evenemang kan ju hållbarhet vara en USP (unique selling point) och då genomsyrar det såklart kommunikationen, medan det för andra inte är någon grej alls.

Nästa steg är att, tillsammans med lärandegruppen, diskutera vilka analyser vi ska fördjupa oss i. Intressanta frågor kan ju vara; Finns skillnader mellan evenemang som riktar sig till ungdomar kontra vuxna? Finns skillnader mellan olika typer av idrotter? Rimmar webbkommunikationen med de strategier evenemangen har satt upp? En fundering vi har är också att utöka studien och kolla på hur kommuner eller regioner, där evenemangen verkar, kommunicerar kring hållbarhet. Görs det på samma sätt eller finns det skillnader?

Läs mer om temat Hållbara evenemang

Sidan uppdaterades 2022-05-05