Hållbara evenemang
Många och stora evenemang inom idrott och friluftsliv innebär en ökad belastning både för natur- och kulturmiljön. För att värna miljön behövs mer hållbara lösningar, därför ville vi öka kunskapen kring faktorer som transporter, attityder, materialanvändning, konsumtion och tillgänglighet.
Forskningstemat
Evenemang blir en allt vanligare reseanledning. Fler och fler väljer att besöka ett evenemang – både som deltagare och åskådare. Just inom det som i forskningen kallas Sport & Outdoors Events sker en mycket snabb tillväxt. En stadigt växande efterfrågan och ett stegrande utbud förstärks också av rådande trender inom hälsa och livsstil.
Nya krav på besökare och arrangörer
Ökningen av evenemang skapar såklart möjligheter för branschen, såsom sysselsättning och tillväxt, samtidigt som evenemangen innebär en belastning på både natur- och kulturlandskap. Inte sällan återfinns evenemang, exempelvis fjällmaraton, i känsliga miljöer i mer eller mindre perifera lägen. Men även evenemang i urbana miljöer, exempelvis Göteborgsvarvet, påverkar miljön på olika sätt. Detta ställer delvis nya krav på både besökare och arrangörer.
Samtidigt som dessa evenemang lockar fler deltagare än någonsin, så diskuteras överturism och klimatutmaningar. Vi ville vara med och bidra till mer hållbara evenemang och vi tror att vägen framåt är mer kunskap som grund för nya lösningar.
En rörelse med mer långsiktighet
Genom att studera både besökare som konsumerar evenemang och arrangörer som producerar evenemang, samt de som deltar, bidrog vårt arbete till ökad kunskap som kan möta dagens och morgondagens utmaningar.
I samverkan med evenemangsintressenter ville vi identifiera behov som får utgöra utgångspunkt för forskning och fördjupade analyser. Vi har ökat kunskapen om faktorer som transporter, attityder, materialanvändning, konsumtion och tillgänglighet.
Resultat
Läs om temats resultat i slutrapporten över Mistra Sport & Outdoors fas 1 (pdf)
Läs om temat i Mistra Sport & Outdoors populärvetenskapliga slutrapport (pdf)
Nya verktyg för evenemang ska hjälpa arrangörerna att agera mer klimatsmart
Forskargrupp
- Robert Pettersson, temaledare, docent i turismvetenskap vid Mittuniversitetet
- John Armbrecht, vice temaledare, docent i företagsekonomi inriktning marknadsföring vid Göteborgs
universitet - Tommy Andersson, professor i företagsekonomi inriktning turism vid Göteborgs universitet
- Erik Lundberg, doktor i företagsekonomi inriktning marknadsföring vid Göteborgs universitet
- Lusine Margaryan, doktor i turismvetenskap vid Mittuniversitetet
- Malin Zillinger, doktor i kulturgeografi vid Lunds universitet
- Axel Eriksson, doktorand (nu doktor) i turismvetenskap vid Mittuniversitetet
Lärandegrupp
Lärandegruppen inom temat Hållbara evenemang jobbade för att ta fram kunskap och lösningar inom följande frågeställning:
Hur kan vi skapa miljömässigt hållbara evenemang inom idrotten och friluftslivet?
- Vilka åtgärder behöver evenemangsarrangörer genomföra?
- Vilka åtgärder behövs för besökare och deltagare i evenemang?
- Hur kan idrottens och friluftslivets evenemang förhålla sig till trender och rådande omständigheter?
Lärandegruppen bestod av följande aktörer:
- Svenskt friluftsliv, Susanne Maarup
- Göteborgs stad Got Event, Henrik Jutbring
- En svensk klassiker, Staffan Movin
- Riksidrottsförbundet, Lisa Engman
- Forskare: Robert Pettersson, Lusine Margaryan och Axel Eriksson, Mittuniversitetet, John Armbrecht och Erik Lundberg, Göteborgs universitet
- Facilitator: Åsa Sund, Greengoat